Kao osobnom fitness treneru ljudi mi se najviše javljaju tijekom tri glavna perioda u godini: nakon Nove godine (čuvene novogodišnje odluke!), na proljeće odnosno prije ljeta (zbog panike radi razodijevanja na plaži) i na jesen – kada nakon povratka s godišnjih odmora nezadovoljno zaključe da će iduće ljeto dočekati spremni i utegnuti s čuvenim ”pločicama” na trbuhu.

Tako će dolaskom jeseni jedni krenuti s vježbanjem i zdravim navikama iz gore spomenutog razloga, dok će drugi napraviti upravo suprotno i zbog povratka u svoje uobičajene radne i dnevne kolotečine nakon odmora postupno početi zanemarivati svu onu disciplinu koju su izgradili da bi se doveli u fit formu za ljeto (čitaj: početi preskakati treninge i natrpavati se suvišnim kalorijama!).

Prvima čestitam što su ovoga puta na vrijeme krenuli s pripremama za ljeto (iako to treba postati stil života a ne sezonska aktivnost) a ove druge želim motivirati da nastave sa svojim zdravim navikama i ne odustanu unatoč brojnim obavezama – jer što je važnije od zdravlja?!

Iako su mnogima motivi za početak vježbanja najviše vezani za estetiku tijela, odnosno za skidanje viška tjelesne težine (masnog tkiva) kao i za izgradnju mišića, najveći motiv za vježbanje bi nam svima trebalo biti naše zdravlje – koje predstavlja temelj za kvalitetniji i sretniji život.

Naravno, nema ništa loše u privlačnom i lijepom fit tijelu, ali trebamo poboljšavati i svoje opće sposobnosti (npr. postati jači, izdržljiviji, fleksibilniji) odnosno biti u boljoj kondiciji. Zdravlje i dobar izgled tijela su u priličnoj korelaciji, iako ima primjera kada netko može biti mišićav a uspuhati se do drugog kata (ako mu npr. fali izdržljivosti).

Ipak, bolje se pokrenuti ikad nego nikad – pa makar samo zbog izgleda tijela.

Postajemo sve deblja nacija…

Što se tiče zdravlja, porazan je podatak da nam prekomjerna tjelesna težina (BMI između 25 i 30) i pretilost (BMI iznad 30), odnosno debljina – kao direktna posljedica naših štetnih i neodgovornih životnih navika – donosi kraći i nekvalitetniji život.

Tako se pretilim ljudima u dobi od 20 do 39 godina skraćuje životni vijek – i to ženama za 6 godina a muškarcima za čak 8 godina! Neki stvarno sami sebi kopaju grob!

Stanje u Hrvatskoj je više nego alarmantno jer je ova tiha epidemija zahvatila blizu 60 % odraslih građana koji imaju prekomjernu težinu (njih 46 %) ili su pretili (11 %).

U svijetu je ovaj negativni trend epidemije debljine (ili bolje rečeno pandemije) zahvatio preko milijardu ljudi koji imaju prekomjernu težinu dok ih je oko 300 milijuna pretilih.

Nažalost, kod nas se tih više od dva milijuna muškaraca i žena s viškom kilograma ”osvijeste” samo kada treba liječiti sve one bolesti koje su direktna ili indirektna posljedica debljine kao što su: moždani i srčani udar, bolesti srca i visoki krvni tlak, povišene masnoće i razine šećera u krvi, dijabetes tipa 2, loša probava, artritis, žučni kamenac, određeni tipovi raka, neplodnost, depresija i dr.

Nemojmo liječiti nego idemo spriječiti – ali kako?

Kao prvo, trebamo znati da smo stvoreni za kretanje i vježbanje jer je tjelesna aktivnost prirodna potreba svakoga čovjeka i kao takva predstavlja temelj ljudskog života.

Ne kretati se, jednako je pogubno kao i ne disati – pri čemu se posljedice nekretanja osjećaju znatno kasnije. Ukoliko tome dodamo još i kalorijski potpuno neopravdane (pre)velike obroke uz premalu konzumaciju voća i povrća, te pušenje i alkohol, nije ni čudo da više od polovice naših građana ima problema sa viškom kilograma i tjelesnom neaktivnosti.

Kao drugo, krucijalno je da se osoba s viškom kilograma pokrene uz promjenu dosadašnjih štetnih navika i započne s usvajanjem zdravih životnih navika uz sustavno bavljenje tjelesnom aktivnošću – što se pokazalo kao jedina dobitna kombinacija i najbolji lijek protiv pretilosti.

Radim po kući i vrtu –da li je to dovoljno?

Mnogi griješe kada misle da ako povremeno rade neke fizičke poslove (npr. kućanske poslove, u vrtu i sl.), da je to dovoljno i da ne trebaju vježbati. Takvi poslovi imaju uglavnom isti intenzitet opterećenja bez mogućnosti promjene i napretka. Tijelo se vrlo brzo adaptira na stalno isti napor a tada nema ni napretka. Osim toga, opterećenje nije ravnomjerno raspoređeno na cijelo tijelo i ne može se ciljano raditi na poboljšanju slabijih dijelova tijela (npr. snažan trup i slabe noge ili obrnuto) ili nekih tjelesnih sposobnosti i slabijih točaka (npr. loše držanje i slaba fleksibilnost, loša kondicija i dr.)

Općenito se preporuča svakodnevno bavljenje nekom tjelesnom aktivnošću barem 30 min. dnevno kako bi se poboljšao zdravstveni status.

Fascinantan je podatak da tjelesno neaktivan čovjek po jednoj dekadi starenja gubi oko 8 – 10 % tjelesnih sposobnosti, dok oni koji redovito vježbaju 2 -3 puta tjedno u istom tom periodu gube svega 4- 5 %!
Za to vrijeme tjelesno iznimno aktivne osobe koje vježbaju svakodnevno, gube svega oko 1- 2 % svojih sposobnosti!
Prema tome nije svejedno da li ćemo za 20, 30 godina izgubiti skoro trećinu svojih sposobnosti ili svega 3, 4 %!

RJEŠENJE – VJEŽBAJTE!

Postoji nebrojeno mnogo istraživanja koja su dokazala da je upravo tjelesna aktivnost nezaobilazan čimbenik u sprječavanju i smanjenju prekomjerne težine i pretilosti.

Osim toga, tjelesna aktivnost smatra se najprirodnijim načinom trošenja energije i regulatorom tjelesne mase jer održava energetski balans u organizmu i na taj način sprječava pojavu suvišnih kilograma.

Također, tijekom fizičke aktivnosti u organizmu se dešava niz biokemijskih procesa, koji se manifestiraju na fizičkom i psihičkom planu. Ne treba zaboraviti da osim na smanjenje potkožnog masnog tkiva, tjelesna aktivnost ima veliki utjecaj i na ubrzanje metabolizma, hormonski sustav (lučenje ”hormona sreće” – serotonina i endorfina) te na smanjenje pojave bilo kakvih psihičkih poremećaja (npr.depresije) uzrokovanih nezadovoljstvom tjelesnim izgledom. Neprocjenjiv je i nezamjenljiv onaj fenomenalni osjećaj kad se nakon vježbanja osjećate fit i zadovoljni u svome tijelu, što definitvno podiže samopouzdanje i samopoštovanje te doprinosi uspjehu u svim segmentima života, kako na privatnom tako i na profesionalnom polju.

Denis Rajčić Fitness trener s višegodišnjim iskustvom. Fitness model i natural ”drug free” natjecatelj u disciplinama Fitness Model, Classic bodybuilding i Men’s Physique (INBA, IFBB & Musclemania); INBA Fitness model prvak Balkana i 2 x Mr. Adonis. Certificirani je trener za HB Coach L1, KB L1 i Fitness Index, te sudjeluje u fitness projektima (pokretač i glavni organizator sportsko-rekreacijskog projekta CRO FIT FEST, suradnik KOZMO fitness izazova i dr.). Stalni je kolumnist i ambasador fitness portala building-body.com Dugi niz godina bavi se glumom (završio 4 god. glumačkog programa studia Kubus) i stand up komedijom, jer osim fitnessa obožava zabavljati i nasmjavati ljude.

Social media i kontakti: denisrajcic@gmail.com

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/denis.rajcic_fit/

FACEBOOK PAGE: https://www.facebook.com/DenisRajcicFitnessCoach/

You Tube: https://www.youtube.com/channel/UCEX3m1_wjtlqNfB51ZakqWQ

www.building-body.com/author/denisrajcic/