home NOVOSTI, Priče iz prakse, reagiranja Administrativni postupci u radu obiteljskog liječnika

Administrativni postupci u radu obiteljskog liječnika

ŠTO DANAS RADE OBITELJSKI LIJEČNICI I NJIHOVE MEDICINSKE SESTRE/TEHNIČARI
NAJVEĆI DIO RADNOG VREMENA?

(zajedno su opisani svi poslovi, jer se vrlo često preklapa ono što od administracije radi liječnik, a što medicinska sestra, od javljanja na telefon, do printanja, internet naručivanja itd.)

1. Javljanje na telefon radi:

  • naručivanja na pregled u ordinaciju obiteljskog liječnika
  • naručivanja kronične terapije,
  • raznih upita – od zdravstvenih do upita za telefonske brojeve susjednih ordinacija i toga da li radi ljekarna ili zubarica preko puta ordinacije, zašto im se ne javlja i da li možemo otići reći im da će sad on/ona zvati pa da se jave

U ordinaciji od 1800 pacijenata se kroz 2 tjedna bilježilo svaki odgovoreni telefonski poziv i došlo do broja od 60 do preko 90. Niti jedan dan u ta 2 tjedna nije bilo manje od 60 odgovorenih poziva. Za usporedbu, operater u T-comu tijekom 8-satne smjene odgovori na najviše 50 poziva.

Najviše pritužbi na rad ordinacija obiteljske medicine je bilo zbog nejavljanja na telefon. U gotovo svim domovima zdravlja su sestre dobile naputke da se obavezno MORAJU javiti na SVAKI telefonski poziv – postavljamo pitanje: što je pravi posao medicinske sestre i što sa pacijentom koji je u tom trenutku u ordinaciji i kojeg se upravo previja, daje mu se parenteralna terapija ili se „samo“ razgovara s njim?

2. Pisanje i printanje:

  • recepata i uputnica,
  • putnih naloga – koji su poseban problem zbog čestih dvojbenih situacija ima li pacijent pravo na putni nalog ili ne, da li je udaljenost od mjesta stanovanja pacijenta do mjesta obavljanja pretrage ili pregleda manja ili veća od 50 km, da li se u nekoj ustanovi koja je bliže obavlja neka pretraga ili ne; ukoliko obiteljski liječnik pacijentu izda putni nalog, a HZZO utvrdi da pacijent nije imao pravo na njega, onda ga HZZO isplaćuje pacijentu, a novac uskraćuje doktoru!?!?! Ukoliko doktor pacijentu ne izda putni nalog, a pacijent se žali u HZZO, doktoru dolazi kontrola u ordinaciju ili se traži pisano očitovanje. (kada su doktori u dvojbenim situacijama zvali HZZO pitati da li pacijent ima pravo na putni nalog, dobivali su odgovore da gledaju udaljenost između mjesta na web stranici HAK-a, da se voze uz prugu i mjere udaljenost i sl.)
  • doznaka za bolovanje,
  • doznaka za ortopedska pomagala – nije sporno ispisivanje, već nejasne klauzule HZZO-a, pa obiteljski doktori često gube puno vremena razmišljajući i pokušavajući doznati ima li pacijent pravo na neko pomagalo ili ne
  • uputnica za kućnu njegu,
  • uputnica LP-u za liječenje u toplicama – bolnički specijalist preporuča liječenje u toplicama, obiteljski doktor ispisuje u 3 primjerka uputnicu liječničkom povjerenstvu HZZO-a radi odobravanja, na koju prepisuje ono što je bolnički specijalist napisao na svom nalazu. Nakon odobrenja i dobivanja termina hospitalizacije u toplicama obiteljski liječnik piše uputnica i putni nalog ili nalog za sanitet
  • za fizikalnu terapiju u kući – ista procedura kao za liječenje u toplicama
  • ispričnica za: školu već za 1 dan izostanka (što je do ove školske godine mogao ispričati roditelj, bez odlaska doktoru), fakultet, kašnjenje na posao, vrtić, praksu, autoškolu, polaganje hitne pomoći,
  • potvrda: koje su nam postale noćna mora zbog svog ogromnog broja i bespotrebnosti, a vrlo često i besmislenosti koja vrijeđa zdrav razum:
    • potvrde za reguliranje raznovrsnih prava u Centru za socijalnu skrb
    • potvrde za reguliranje raznovrsnih prava u Zavodu za zapošljavanje – od toga da je osoba bolesna, pa ne može svaki mjesec dolaziti i prijavljivati se u Zavod, da je bolesna ili se liječi pa ne može tražiti posao, ne može pohađati edukaciju za prekvalifikaciju,
    • potvrde o zdravstvenom stanju za odlazak specijalisti medicine rada i ishodovanje vozačke dozvole, dozvole za oružje, liječničkog odobrenja radi zaposlenja, upisa u srednju školu ili fakultet
    • potvrda da se pacijent nalazi na bolovanju (za poslodavca)
    • potvrda da je dijete bolesno, pa da roditelj može kod svog izabranog liječnika otvoriti bolovanje
    • potvrda da je drugi roditelj također zaposlen, radi otvaranja bolovanja za njegu djeteta
    • potvrda za upis u vrtić
    • potvrda za upis u osnovnu školu
    • potvrda za upis u srednju školu
    • potvrda za upis na fakultet
    • potvrda za smještaj u đački dom
    • potvrda za smještaj u studentski dom
    • potvrda da dijete nije moglo izaći na državnu maturu jer je bilo bolesno (a dijete nije bilo bolesno, već su ga pogrešno upisali na spisak za ispit iz tog predmeta i to ne mogu ispraviti, već svoju pogrešku rješavaju šaljući dijete da traži od liječnika lažnu potvrdu inače se neće moći upisati na fakultet ili će morati platiti nekoliko stotina kuna jer nije izašlo na ispit na koji se nije ni prijavilo)
    • potvrda za oslobođenje od TV pretplate
    • potvrda za oslobođenje od plaćanja cestarine
    • potvrda da dijete može pohađati plivanje
    • potvrda da dijete može pohađati plesnu školu – jedna od najbesmislenijih i najštetnijih potvrda (a zahtjeva se nekim pravilnikom) jer svagdje u normalnom svijetu se djeca potiču na tjelesnu aktivnost, jedino im se kod nas stavljaju prepreke u vidu zahtjeva potvrda od liječnika
    • potvrda da dijete može pohađati školu u prirodu
    • potvrda da dijete može pohađati župni vjeronauk
    • potvrda da dijete može pohađati školsko sportsko natjecanje – od natjecanja u šahu, do svih ostalih tjelesnih aktivnosti
    • potvrda za oslobođenje nastave tjelesnog odgoja
    • potvrda za oslobođenje vojnika od provjere motoričkih sposobnosti
    • potvrda da vojnik može ići na provjeru motoričkih sposobnosti
    • potvrda za dopuštenje djetetu da tijekom školskog sata može ići na WC
    • potvrda da je pacijent živ
    • potvrda da je izabrani liječnik doista pacijentu izabrani liječnik
    • potvrda da je pacijent ovisnik koji je dobio terapiju od izabranog liječnika, radi prelaska državne granice sa narkoticima
    • potvrda o kroničnoj bolesti i liječenju radi prelaska državne granice sa lijekovima koji se koriste u kroničnoj terapiji
    • potvrda da se pacijent može prekvalificirati

3. Ispisivanje kartona pacijenta i slanje:

  • sudu,
  • osiguravajućim kućama,
  • HZZO-u (u posljednje vrijeme za svaku ozljedu na radu)…

4. Pisanje očitovanja HZZO-u radi:

  • prekoračenja stope bolovanja (i kad tog prekoračenja nema, već je HZZO pogrešno izračunao),
  • radi izdanog putnog naloga pacijentu,
  • radi potrošnje lijekova na recept,
  • radi dupliranja računa za vrijeme hospitalizacije,
  • bilo kakve pritužbe pacijenta….

5. provjeravanje statusa osiguranja pacijenta,
6. e-naručivanje na pretrage ili preglede u SKZZ, a prije toga upisivanje telefonskog broja pacijenta,
7. naplaćivanje participacije,
8. pisanje izvještaja o zdravstvenom stanju pacijenata Centru za socijalnu skrb
9. ispisivanje obrasca ozljede na radu u 5 primjeraka,
10. ispisivanje obrasca i mišljenja kod ozljeda koje su proizašle iz priznate ozljede na radu (i godinama nakon neke ozljede na radu), te slanje u HZZO
11. ispisivanje obrasca IN1 i slanje na vještačenje invalidske komisije,
12. pisanje prijava zaraznih bolesti,
13. pisanje prijava malignih neoplazmi,
14. izrada mjesečnih izvještaja za HZZO i za ZJZZ i odnošenje u HZZO i ZZJZ
15. izrada računa za HZZO,
16. printanje i potpisivanje računa
17. nošenje računa u lokalni HZZO,
18. slanje računa i ostalih podataka na CEZIH,
19. skidanje podataka o pacijentima, potrošnji ambulante i prihodu sa CEZIH-a
20. plaćanje pristojbe u pošti
21. management ordinacije: narudžba lijekova i potrošnog materijala, plaćanje računa, vođenje evidencije rada,

Ono što trenutno stvara najviše problema u ordinacijama i treba najhitnije biti riješeno, a može se riješiti i treba samo nešto dobre volje:

  1. PUTNI NALOZI – Refundacija troška puta je isključivo stvar osiguravajuće kuće i osiguranika – što doktor ima s tim? Specijalizacija obiteljske medicine traje 4 godine i košta preko 100.000€ – da bi gledali kilometražu na webu HAK-a, pisali očitovanja zašto izdan ili nije izdan PN, trošili vrijeme na kontrole HZZO-a?

Riješiti na način da pacijenti u HZZO-u ispunjavaju obrazac (A5 npr.) i zajedno sa kopijom nalaza ga predaju na šalteru. Isprintan i istaknut pravilnik o putnim nalozima da ga pacijenti vide i da sami zaključe imaju li pravo na povrat ili ne. Kada u potpunosti profunkcioniraju  e-uputnice – samo obrazac A5 ispunjen od strane pacijenta ili rodbine, ubačen u sandučić u HZZO-u, uparuje se sa e-uputnicom i e-nalazom, a služba u HZZO-u odlučuje hoće li se pacijentu isplatiti refundacija putnog troška ili ne.

  1. POTVRDE – ONEMOGUĆITI TRAŽENJE POTVRDA OBITELJSKOG DOKTORA KOME GOD PADNE NA PAMET (primjer – zdravstveno nepismena osoba u Ministarstvu obrazovanja je bez konzultacije sa zdravstvenom strukom u svoj Pravilnik o izricanju pedagoških mjera od 31.8.2015. stavila čl. 4. st. 4. Tijekom školske godine roditelj može osobno ili pisanim putem opravdati izostanak svog djeteta za koji nije dostavljena ispričnica iz stavka 2. ovoga članka u trajanju od najviše tri radna dana, koji ne mogu biti uzastopni.

Samo tom jednom rečenicom je nametnut ogroman administrativni posao liječnicima obiteljske medicine pisanja ispričnica za 1 ili 2 dana izostanka iz škole, ali i nanesena ogromna šteta cijelom pučanstvu jer se nametnulo djeci i roditeljima da odlaze liječnicima radi kratkih, samoograničavajućih bolesti, čime doktori gube vrijeme pregledavajući banalnosti, a djeca su izložena ozbiljnijim bolestima i nepotrebnim lijekovima i dijagnostičkim pretragama u zdravstvenim ustanovama.

OMOGUĆITI NAPLATU POTVRDA – iskustvo je dosada pokazalo da je to jedini efikasan način da se ukine njihovo traženje. (imamo najsvježiji primjer potvrda za iznajmljivače apartmana u turizmu)

  1. DEFINIRATI PLAĆANJE LIJEKOVA BOLNICAMA I NA RECEPT PROPISAN OD STRANE OBITELJSKOG LIJEČNIKA – Naputak od strane HZZO-a za propisivanje lijekova za vrijeme hospitalizacije u raznim zdravstvenim ustanovama – opće bolnice, kliničke bolnice, specijalne bolnice – je nejasan. U praksi pacijenti u mnogim bolnicama ne dobivaju potrebnu kroničnu terapiju, njihova rodbina ili oni sami zovu u ordinacije i naručuju lijekove, koje im onda netko diže i donosi u bolnicu. HZZO obavezno šalje obiteljskim liječnicima zahtjev za očitovanjem zašto je neki lijek propisan dok je pacijent bio hospitaliziran i obiteljski doktori gube jako puno vremena pišući ta očitovanja. Posljednji naputak djelatnika HZZO-a je da bi svakog pacijenta koji zove telefonom radi narudžbe kronične terapije trebalo pitati da li se nalazi možda u bolnici i u kartonu evidentirati da ga se pitalo i da je pacijent rekao da nije u bolnici?!?!?!?!
  1. UKINUTI NEPOTREBNO “ŠETANJE” PACIJENATA I “PREPISIVANJE” OBITELJSKIH DOKTORA – Pacijent direktno s nalazom bolničkog konzultanta odlazi u  ispostavu HZZO-a, kontrolor izdaje rješenje na temelju nalaza konzultanta s napomenom, da je prije samog odlaska na stacionarnu rehabilitaciju potrebno kod nadležnog liječnika potvrditi istovjetnost stanja i indikaciju za stac. rehab. i s tom ovjerom javiti se na stac. rehab. (a kako bi se izbjegle rehabilitacije koje zbog stanja pacijenta u međuvremenu više nisu potrebne/kontraindicirane)

Čak i kad bi se u najskorijem roku ova 4 problema riješila i ordinacije obiteljske medicine oslobodilo tog balasta, ostaje ogroman administrativni posao javljanja na telefon, naručivanja u ordinaciju obiteljskog liječnika, naručivanje u SKZZ i svega gore navedenoga. Jedino trajno rješenje je omogućiti zapošljavanje administratora – omogućiti zakonski i financijski.

One thought on “Administrativni postupci u radu obiteljskog liječnika

Comments are closed.