home NOVOSTI, PODRUŽNICE KoHOMA-a Reorganizacija HMP i COM

Reorganizacija HMP i COM

Dragi svi,

pročitajte mišljenje SV na temu reorganizacije HMP i COM-a koje je izglasano na sjednici 25.04.2012, nakon gotovo dvomjesečnog usaglašavanja stavova.

Prosljeđeno je ravnatelju IDZ kojemu je predloženo da sa istim upozna pročelnicu Savjeta za zdravstvo i socijalnu skrb te predsjednicu Savjeta za zdravlje.

Ugodno čitanje i laka Vam noć

Morena Butković, dr.med.,
specijalist obiteljske medicine
 

Na svojoj sjednici održanoj dana 26. 10 2011. SV je upozorilo na problem nepripremljenosti i neprovedivosti predložene reorganizacije hitne medicinske pomoći u IŽ, te zaključilo da ne postojepretpostavke za implementaciju centara obiteljske medicine, stoga je predložilo ODGODU reforme u IŽ.

IŽ ipak kreće sa formiranjem Županijskog zavoda za hitnu medicinu. Uslijedilo je plebiscitarno odbijanje obiteljskih liječnika i pedijatara IŽ sudjelovanja u radu pravno nedefiniranih COM-ova, uz podršku Hrvatske liječničke komore koja je višekratno apelirala na potrebu definiranja institucije Com-ova što do danas nije učinjeno. Com-ovi su do sada krenuli samo u dvije županije i to sa velikim otporom liječnika obiteljske medicine

U uvođenju COM-a postoji niz problema, koje liječnici koriste kao argument protiv njihovog uvođenja:

1. pravna nedorečenost: nije predviđen u zakonskim propisima, niti u Nacionalnoj strategiji razvoja ZZ

2. pitanje plaćanja; Liječnici ne pristaju na paušalno plaćanje u vidu 5% glavarine, jer je to nepravedno. Liječnici nisu jednako plaćeni zbog razlike u glavarini. Liječnici koji imaju ordinacije u većim mjestima (koje obično imaju i više pacijenata,) imati će manji broj rada u COM-u, a zbog većeg broja pacijenata bolje plaćeni, od liječnika u manjim mjestima će češće raditi u COM-u, a zbog manjeg broja pacijenata manje prihodovati za taj rad. Stav je da plaćanje rada u COM-u treba biti po dogovorenoj cijeni sata rada , najmanje po cijeni sata rada definiranoj u Kolektivnom ugovoru

3. pitanje osiguranja od odgovornosti, povrede na poslu i drugo. Polica odgovornosti koju su sklopili koncesionari ne pokriva rad van njihovih ordinacija. Uz to je pitanje i plaćanja zamjena u ordinacijama, zbog bolovanja kod povreda tokom rada u COM.

4. pitanje ZOR. U njemu je definirana tjedna satnica i ograničen broj prekovremenih sati. Uz to se navodi da su prekovremeni sati mogu nastati zbog iznenadnog i nepredvidljivog događaja i da se mora izdati nalog za prekovremeni rad. Rad u COM se ne može smatrati iznenadnim događajem, a prekovremeni sati se ne smiju unaprijed planirati. To se možda manje odnosi na koncesionare, ali se odnosi na njihove sestre, koje slijedom toga mogu odbiti raditi u COM.

5. ZOR određuje da se nakon rada mora imati najmanje 12 sati odmora, što već i sad kršimo sa radom ujutro i poslije podne, a radom u COM će se dodatno kršiti.

6. LOM je pri radu u COM hendikepiran u odnosu na „kliničara“ kojemu se sav rad plati, a uz to ima pravo na plaćeni slobodan dan nakon dežurstva. LOM dobiva puno manje sredstava i drugi dan mora nastaviti rad u svojoj ambulanti .

Dosadašnje navike pacijenata da koriste zdravstvene usluge za ne hitna stanja, izvan redovnog radnog vremena svog izabranog liječnika, predstavljaju nadstandardne usluge. Za ne hitna stanja pacijenti su zbrinuti u redovno radno vrijeme izabranog liječnika, a hitna stanja treba rješavati HMP.

Ukoliko lokalna samouprava želi i dalje ponuditi takve usluge svojim žiteljima, moguće je ili zaposliti nove zdravstvene djelatnike za taj posao, ili ponuditi svim zainteresiranim zdravstvenim djelatnicima na dobrovoljnoj osnovi ugovore sa definiranom cijenom sata rada ili zadržati postojeći sustav u IŽ koji se do sada pokazao uspješnim i učinkovitim

Uzimajući u obzir starosnu strukturu obiteljskih liječnika IŽ, gdje je gotovo 70% starijih od 50 godina, odnosno gotovo 14 % starijih od 60 godina, mnogi i sa ozbiljnim zdravstvenom problemima, uz svakodnevno opterećenje redovnim radom u ordinacijama gdje broj dnevnih usluga višestruko premašuje prosjek SZO od 25-30 posjeta iznad svjetskog standarda, pitanje je koliko bi obiteljskih liječnika IŽ bilo psihofizički sposobno i spremno prihvatiti dodatni prekovremeni rad čak i uz definiranu cijenu sata rada posebnim ugovorom.

Stručno vijeće napominje da je prije više od 30 godina u većini istarskih domova zdravlja uveden sustav koji je garantirao kvalitetnu i učinkovitu zdravstvenu skrb žiteljima IŽ. Tada su se po Istri, osim u Pazinu organizirale HMP kao posebne jedinice, a ne više kao dežurstva i zaposlili novi ljudi. Pazin je kasnije napravio isto. Jedan od važnih razloga je bolji standard,tj nadstandard na koji su žitelji IŽ godinama navikli. U Istri ima puno osoba koje nemaju ovdje svog liječnika i bilo je pitanje tko će ih primati. Stoga je HMP bio organiziran kao posebna jedinica, koja radi 24 sata i prima i akutna stanja izvan radnog vremena izabranih liječnika i one koji nemaju svog liječnika u našem kraju.

Reforma HMP u Županiji istarskoj je usprkos upozorenja Stručnog vijeća započela. Kao što smo upozoravali , javili su se brojni problemi, od kojih je dio poznat javnosti, te zaključujemo da je ukupna kvaliteta zbrinjavanja akutnih zdravstvenih stanja u Istri neusporedivo lošija nego prije „reforme“.

Predlažemo da IŽ uvaži sve navedene probleme na koje SV IDZ upozorava , te da u cilju osiguranja daljnjeg nadstandarda PZZ nastavi funkcionirati kao što je radila do reforme, sve u očekivanju radikalnih reformskih poteza koji bi trajno riješili nagomilane probleme.

SV predlaže ravnatelju da sa ovim zaključcima upozna pročelnicu Odjela za zdravstvo i socijalnu skrb IŽ kao i predsjednicu Savjeta za zdravstvo IŽ.

PREDSJEDNIK STRUČNOG VIJEĆA

Danijel Ferlin, dr.med.